1 Trefl

1t1k0-8 PC dowolny 9-11 6+młodszy, słaby kolor
 1c/p(4)6+ PC 4+p
 1NT(8)9–11 PC brak 4c/p
 2t12+ PC 5+k forsuje do końcówki
 2k12+ PC 5+t forsuje do końcówki
 2c7-11PC kolory młodsze min 54 (jeżeli 7-8PC to 55)
 2pTransfer na NT, min inwit
 2NT11+-13PC brak 4c/p, ręka dobra do zajęcia NT
 3t8-11 PC 6t dobry kolor inwit
 3k8-11 PC 6k dobry kolor inwit
 3c/p13-15PC 3c/p skład w zasadzie zrównoważony, pusty dubel w drugim starszym
 3NTDo gry
 4tMin 55 starsze bez aspiracji (uwaga: partner nie musi mieć fitu w starszym)
 4k/cchęć gry 4c/p

Licytacja po odpowiedzi 1k

1t1k0-6 PC dowolny, 7-8 PC brak starszej 4 9-11 6+młodszy, słaby kolor
1c 11-13PC 2-4c skład zrównoważony lub 11+PC 4c i 5+t lub 17-21PC 4-5c
1p 11-13PC 11+PC 4p 5+t lub 17-21PC 4-5p brak 4c
1NT 17-19 skład zrównoważony
2t 11+PC 6+t lub 5+t i 4k
2k 23+PC zrównoważony lub GF niezrównoważony
2c/p 19-21PC (5)6+c/p
2NT 18-20PC 6+t
3t 15-17PC 6+t dobry kolor
3k 20-21PC 6+t  dobry kolor (ze słabym kolorem otwieramy 2NT)
3c/p 20-21 6+t 4c/p
1t1k 
1NT2tStayman
 2k/cTransfery
 2pTransfer na t lub inwit
 2NTTransfer na k
 3t7-8PC pytanie o starszy pięciokart lub dubla
 3k5-7PC min 55 młodsze, NF
 3c/p7-8PC konwencja 5431
 3NTDo gry
1t1k 
2k2cskład zrównoważony, ręka pozytywna 5+PC, może być 5+starsze
 2pskład zrównoważony 0-4PC, może być 5+starsze
 2NTtransfer na 6+t, 7-11PC, słaby kolor                                          
 3ttransfer na 6+k, 7-11PC slaby kolor
 3k/3ctransfer na 6+c/p, 3-6PC (kolor licytowalny)
1t1k 
2k2c 
2p Ręka dwukolorowa – 2NT (RELAY) i jak po Wilkoszu
2NT Quasinaturalne
3x naturalne – ręka jednokolorowa
1t1k 
2k2p 
2NT 23-24PC (nie forsuje)
3x Naturalne
3NT 25-27 zrównoważony lub ekwiwalent w lewach
4t 5+5+ t i starszy
4k 5+5+ k i c
4c 5+5+ p i c
4p 5+5+ p i k
1t1k 
2NT  
 3tDo pasa
 3kTransfer 6+c
 3cTransfer 6+p
 3pFit t, dobra ręka
 3NTDo pasa

Odwrotka (uwaga: zalicytowanie odwrotki w zasadzie wyklucza 4p przy braku 4c)

1t1c/pTWK – częściowo 
2k (R) Odwrotkę licytujemy z:
– 17+PC
– 15-16 z ręką z 5431 z 5t i 3c/p lub 6331 z 6t i 3c/p
 
 2c<11PC skład prawie dowolny 
 2p11+ PC, 5+c z wyłączeniem 6+c z krótkością 
 2NT11+ PC, 4c/p brak bocznego 5+ 
 3t11+ PC, 4c/p, 5+ kar 
 3k11+ PC, 6+c z krótkością11+PC 5+p 5+c
 3c11+PC, 4c, 5+ trefli11+ PC, 6+p z krótkością
 3p<11PC 6+c, krótkość p11+PC 4p 5+ trefli
 3NT11+PC 4333 
 4t/k/c<11 PC, 6+c/p, krótkość t/k/c 

Licytacja w sekwencji 1t – 1c/p – 2k (R) – 2c

1t1c/pTWK
2k (R)2c<10PC skład prawie dowolny
2p Relay 17+PC 
2NT 15-16PC  Po 1c – 1345, po 1p – 3145 lub 3415 
3t 15-16PC skład 6331 z 6t 
3k 21+PC 6t i dokładnie 3c/p z boczną krótkością 
3c Szlemikowe uzgodnienie c 
3p  Szlemikowe uzgodnienie p
3NT 17-18PC fit dokładnie 3-kartowy 

Licytacja w sekwencji 1t – 1c/p – 2k (R) – 2c – 2p (R) 

1t1c/pTWK
2k (R)2c<10PC skład prawie dowolny
2p (R)2NT4 karty bez układów 64-> dalej naturalnie 
 3t5+c/p 4+k 
 3k6c bez krótkości5+p 4+c
 3c5+c 4p6p bez krótkości
 3p5+c/p 4t 
 3NT5332 
 4t/k4+c 6+t/k4+p 6+t/k

Licytacja w sekwencji 1t – 1c/p – 2k (R) – 2p – 2NT (R) 

1t1c/p TWK
2k (R)2p 
2NT (R)3t5+c/p 4+k 
 3k6c bez krótkości5+p 4+c
 3c5+c 4p6p bez krótkości
 3p5+c/p 4+t 
 3NT5332 

Licytacja w sekwencji 1t – 1c/p – 2k (R) – 2NT – 3t (R) 

1t1c/p 
2k (R)2NT 
3t (R)3kDow. 4441 -> 3c (Relay) ->
3p – 1444, 3NT – 4441, 4t – 4414 
4p 4t -> 3c (Relay) ->
3p – 4234, 3NT – 4324
 3c4c i 4p (4432)4144
 3p4c i 4t (4432)4p i 4k – 4243
 3NT4c i 4k (4432)4p i 4k – 4342
    

Licytacja po odpowiedzi 2t

1t2t12+ PC 5+k forsuje do końcówki
2k 11-13, brak zatrzymań w obu starszych lub oba ale ręka niedobra do zajęcia BA
14-16 – dokładnie 5t lub 6t i słaby kolor
17+ – zrównoważony lub 5+młodszy
2c 11-13PC, zatrzymanie c, brak zatrzymania p
18+PC, 5+c
2p 11-13PC, zatrzymanie c, brak zatrzymania p
18+PC, 5+c
2NT Ręka dobra do zajęcia NT, zatrzymania w obu starszych
3t 11-16PC, naturalne 6+t, dobry kolor
3k 11-16PC, Ręka dobra do gry w k -> 3c/p – zatrzymanie lub kryty cue-bid, 3NT – do gry
3c/p 19+PC (5) 6+c/p, dobry kolor, max. 1 przegrywająca
3NT Ręka minimalna dobra do zajęcia NT

Licytacja po odpowiedzi 2k

1t2k12+ PC 5+t forsuje do końcówki
2c 11-13PC, zatrzymanie c, brak zatrzymania p
18+PC, 5+c
2p 11-13PC, zatrzymanie c, brak zatrzymania p
18+PC, 5+c
2NT Ręka dobra do zajęcia NT,  (półtrzymania) zatrzymania w obu starszych
3t 11-16PC, Ręka dobra do gry w t -> 3k/c/p – zatrzymanie lub kryty cue-bid, 3NT – do gry
3k 17+ 5+k -> 3c/p – zatrzymanie lub kryty cue-bid, 3NT – do gry, 4t – lepsza ręka z 6+t
3c/p 19+PC (5) 6+c/p, dobry kolor, max. 1 przegrywająca
3NT Ręka minimalna dobra do zajęcia NT

Licytacja po odpowiedzi 2c

1t2c7-11PC kolory młodsze min 54 (jeżeli 7-8PC to 55)
2p 17+PC, Relay
2NT Wybierz młodszy, mogą być silne ręce !
3t Chęć gry
3k Chęć gry
3c/p 19+PC (5)6+c/p
3NT Chęć gry

Licytacja w sekwencji 1t-2c-2p

1t2c7-11PC kolory młodsze min 54 (jeżeli 7-8PC to 55)
2p 17+PC, Relay
 2NT7-8 PC, 5+k, 5+t
 3t9-11 PC, 5-6t, 4k
 3k9-11 PC, 5-6k, 4t
 3c/p9-11 PC, 55 i licytowana krótkość
 3NTdow. 65
 4t/kskład 74 odpowiednio t/k

Licytacja po odpowiedzi 2p

1t2p 
2NT Minimum, nieforsujące
3t 5+t, nieforsujące
3k 17+PC, Relay
3c/p 19+PC 5+c/p
3NT Chęć gry
4t 17+PC 5+t – ręka dobra do gry w t, zalicytowanie 4NT oznacza niechęć do grania szlemika
4k 17-19PC 5k – zalicytowanie 4NT oznacza niechęć do grania szlemika

Licytacja w sekwencji 1t – 2p -3k

1t2p 
3k 17+PC, Relay
 3c/pNadwyżka, skład odpowiednio 2344, 3244
 3NTNic specjalnego
 4t5t, przyzwoity kolor
 4k5k, przyzwoity kolor

Inne sekwencje

1t1c/p 
2t nie forsuje ale może być do 15(16)PC
  z ręką 5t4c w sekwencji 1t – 1p – ? starajmy się mówić 1NT 
po 2t może być kłopot z uzgodnieniem c (wyjątek to skład 3415 i okolice wtedy 2p) z ręką 17+ niestety pozostaje nam 2NT
1t1c 
1p1NT 
2t 5+t NF
2k zalicytuj 2c -> pas 11-13 3c, inne nat.GF
2c 14-16 3c (czyli 5t)
2p 17+ 5+p
2NT inwit modelowo z krótkością c
3t 4p 6+t inwit
3k 17+ 3c ręka dobra do gry w kolor (GF)
1t1c 
1p2t 
2k Nic specjalnego
2c 3c 15+PC (F1) – niestety trzeba polegać na ocenie karty… ->
2NT – naturalne (NF), 3t – transfer na k (sign-off), inne naturalne GF                                                                                                      
2p 17+ 5+p
2NT (15)16+ 4p 5+t lub 17+zrówn (F1). (NIE DA SIĘ ZAGRAĆ 2NT) ->
3t/k – karta minimalna (sign-offy), 3c/p – quasi nat GF (inwity), 3NT – do gry, 4t – 4c5+t ręka dobra do gry w t (partner ma 4+t)
3t 4p 6+t (NF)
3k 15+ 3+k ręka dobra do gry w k (unaturalnia t)
1t1c/p TWK
2NT  
 3t4+c/p, 5+k
 3k6+c / 5+s, 4+c
 3c4+c, 4p / 6+s
 3p4+c/p, 5+t
 3NTDo gry

Double check-back

W sekwencjach typu 1t/k/c – 1c/p – 1p/NT – ? gramy double check backiem

1t/k1c/p 
1p/NT   
 2t– Sign-off na 5k
– większość inwitów (za wyjątkiem układów 55)
– ok. 13PC 5332 + kolor typu AKDxx
 2kGF za wyjątkiem rąk opisanych poniżej 
 2cNF, 5+c5p4c, po 1t – NF, po 1k – 10-11PC
 2pPo 1NT inwit 5c4p
Po 1p – 4p nic specjalnego
NF, 5+p
 2NT4c6+t sign-off, GF 4M 6m, GF trójkolorowe z singlem p4p6+t sign-off, GF 4M 6m, GF trójkolorowe z singlem c
 3tInwit 55Inwit 55
 3kInwit 55Inwit 55
 3c<10PC 6+c inwit oparty na lewachAuto-splinter
 3pPo 1NT Auto-splinter
Po 1p – inwit układowy
<10PC 6+p inwit oparty na lewach
 3NTdo grydo gry

Licytacja w sekwencji 1t/k/c – 1c/p – 1p/NT – 2t – 2k ?

1t/k1c/p  
1p/1NT2t  
2kPasSign-off z k 
 2cInwit, 5+cInwit,
 2pInwit dokładnie 4c4pInwit, 5+p
 2NTInwit bez 5+   
 3t/kInwit 4M 5+4/k 
 3cInwit, 6+c 10-11PCInwit 5+p, 5+c (tu jest inwit 55)
 3p Inwit, 6+p 10-11PC
 3NTok. 13PC 5332 + kolor typu AKDxx 
    

Licytacja w sekwencji 1t/k/c – 1c/p – 1p/NT – 2NT – 3t (automat)

1t/k1c/p  
1p/1NT2NT  
3tPasSign-off z 4M 6t 
 3kGF 4c 6k -> relay pyta o dublaGF 4p 6k relay pyta o dubla
 3cGF 1426GF 4216
 3sGF 2416  GF 4126
 3NTGF 1444 lub 04(54)GF 4144 lub 40(54)