OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA |
Wspólny Język (zmienne otwarcia na różnych rękach) |
½ ręka: baza z WJ, silne ręce w 1♣, 1♦ 11-21PC, 2♣ PREC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦ konstr., 4♣/♦ destruct BLOK |
3 ręka: 1♣ – WJ, 1♥/♠ 6-17PC, 1♦ 6-21PC, 2♣ PREC 10-15PC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ blok 4-15 PC., 4♣/♦ BLOK |
4 ręka: baza z WJ 11-18PC, silne ręce w 1♣, 1♦ 11-21PC, 2♣- PREC 2♦/♥/♠ 6+ kolor w sile 10-15 PC, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ inwit na monolorze |
SPECJALNE SEKWENCJE JEDNOSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ |
1) Podwójny Magister – 2♣ – INV lub SO na ♦, 2♦ – GF skład dowolny |
ale 1♣/♦/♥ – 1♥/♠ – 1♠/BA – 2BA? > 4♥/♠6+♣ sign-off, GF 4M 6m> dalej licytujemy singla ♦/♥/♠ |
2) 1♣/♦ – 2♥ = 5♠4+♥ w sile NF, 6-9 PC, 2♠ = Transfer na NT, min inwit |
3) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powt. – najsłabszy jeśli jest kolor przeciwnika, to znaczy 10+ BEZ FITU |
4) 1♥/♠ – 2♣ dowolny GF, dalej 2♦ NAT 4+ lub waiting, 2♥/♠ powtórzenie 6+kolor, INNE – model |
5) 1♥/♠ – 2♣ – 2♦ – dalej: 2♥/♠ pytanie o krótkość, 2NT pytanie o skład |
6) Po 2♦ multi – 2ba – 3♣ gorsze, dalej >3♦(R), >3♥ P/C, 3♦ lepsze ♥ > 3♥(R) o krótkość, 3♥ lepsze piki > 3♠(R) o krótkość |
7) GAZZILI w wersji z rebidem 1♥/♠ – 1♠/NT – 2NT – REWES w układzie 6♥/♠ 4młodsza ♣/♦/♥ 1♥/♠ – 1♠/NT – 2♣ – 2♦ – 2NT – REWES w układzie 5♥/♠ 4młodsza ♣/♦ |
8) 1NT – ? 3♦= (???) , 3♥/♠= fragment BID 54♣/♦ |
9) 2♣ PECISION, dalej w sekwencji 2♣ – 2ba – 3♣ – ? > 3♦ = oba stare, 3♥/♠ = ♥i♦/♠i♦ |
10) blok na 3 ręku taktyczny – kolor 5+ siła 4-15PC |
SPECJALNE SEKWENCJE DWUSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ w nawiasach [ ] licytacja przeciwników |
1) [1♣/♦] – 2♦ starsze kolory min 54 |
2) [1♣/♦] – 2♥/♠ = słaba 6+, |
3) 1♣/♦ – [1♥] – ktr = brak 4+♠ |
4) [1♦] – ktr – [ ♥/♠ ] – ktr = oznacza 4+ w zalicytowanym starszym |
5) 1♥/♠ – [coś] > 2BA INWIT z fitem, kolor przeciwnika = GF z fitem |
6) 1NT – [ x/2♣ ] – system ON |
7) 1NT – [ 2♦/♥/♠ ] – od 2BA transfery |
8) [coś] – coś – [coś] – XX – siła bez fitu |
SPECJALNE SEKWENCJE, W KTÓRYCH PAS FORSUJE |
1) 1♥/♠ – [1♠/2♣/♦/♥] – PAS półforsujący do 2 w kolor otwarcia |
2) 1coś – [KTR] – RKTR – [coś] – PAS forsuje na 1 okrążenie |
BLEFY |
w licytacji bardzo rzadko, głównie 3-cia ręka I w dwustronnej, w środkowej fazie wistu częste odstępstwa i nieczytelne zrzutki |
LICYTACJA W OBRONIE I PO INTERWENCJI – zasady ogólne |
WEJŚCIA KOLOREM |
naturalne 5-17 kolor 5+ (czasami 4) |
dalej bez interwencji przeciwnika: 2♣ DRURY ( identycznie po otw. 3-cio ręcznym ), kolor przeciwnika 10+ bez fitu |
2♦ – waiting 10+ brak innej licytacji |
powrót – najsłabszy, |
2BA/3X – 12-15 PC naturalnie |
WEJŚCIE 1BA |
po 1♣/♦/♥/♠ – klasyczne, 15-17(18), dalej stayman / transfery |
na re-open = 11-15, układ zrównoważony, nie obiecuje zatrzymania, dalej naturalnie. |
WEJŚCIA Z PRZESKOKIEM |
blokujące ( po pasie part.a taktyczne 5+ w sile 0-15 PC) |
2BA = młode |
po otwarciu 1♣/♦-2♦ starsze min 54, 1♣/♦–2♥/♠ naturalne bloki |
KOLOR PRZECIWNIKA |
cue bid Michaelsa z 5+♠ (lub ♥ po 1♠) 5-11 PC lub 16+PC, po pasie partnera z odchyleniami w sile i składzie |
przeskok kolor przeciw.: pyt. o STOP lub GF monokolor |
LICYTACJA PRZECIWKO 1BA |
po BA 15-17: ktr – 5+m-4S, 2♣ 4+4+♥i♠. 2♦ – miniMulti, 2♥/♠ – 5+♥/♠ i 4+♣/♦, 2BA mlode, 3♣/♦/♥/♠ – nat. monokolor INVIT |
po BA 12-15: ktr– wywoławcza, reszta j.w. |
wznowienie: ktr- wznaw., 2♣ stare, 2♦/♥/♠ – naturalnie |
LICYTACJA PO BLOKACH |
kontra wywoławcza ( na 4♥ wyw., na 4♠ propozycyjna ), po KTR na wysokości 2 gramy Lebensholem |
skoki konstruktywne, 4♣/♦ – dwukolorówki |
wejście 2BA– 16-18 z zatrzymaniem, dalej stayman / TRF |
LICYTACJA PO SZTUCZNYCH, SILNYCH OTW. |
wejścia naturalne – bardzo agresywne |
przeciw silnemu PASS – 1♦/♥/♠ 8-15 PC dalej DRURY, 1♣ jak otwarcie, 1BA 15-17 PC klasyczne |
LICYTACJA PO INTERWENCJI PRZECIWNIKA |
Nie gramy transferami, inna licytacja niż bez interwencji |
po otw. mł 1♣-[KTR]-PAS nic nie znaczy, 1♣/♦-[KTR/♦/♥]-2♥/♠ 6+k blokujące |
po 1/2/4 ręcznym otw. 1♥/♠ – [coś]: 2BA – INV z fitem, kolor przeciwnika GF z fitem, nie gramy BERGENAMI |
po 3 ręcznym otw. i wejściu 1♥/♠ – [coś]: rktr lepsze z fitem, 2BA – INV z 4+fitem, nowy NF, skoki nowym FIT+kolor |
DWUSTRONNA LICYTACJA TRANSFEROWA |
# transfery po interwencji na poziomie 1 (włącznie z RKTR) oznaczają kolor bezpośrednio wyższy 4/5, |
# 1♠ jest nielimitowanym transferem na bez atu (znaczenie główne) lub trefle (dalsza licytacja oznacza na ogół trefle) |
# Po naszym otwarciu 1m – 1BA/2BA/3BA = nat. |
# Na wysokości 2 transfery są albo słabe na 6 starszej lub 5-6 młodszej(5-8PC) albo GF (2♠ jest TRF na ♣). |
# Transfer na kolor wejścia wroga na wys. 2 będzie pytał o co najmniej półtrzymanie – odpowiedź partnera kolorem wroga wykluczy co najmniej półtrzymanie i będzie wyczekująca (waiting). |
# Na wysokości 3 PONIŻEJ koloru wejścia jest NAT inwitujące, OD i POWYŻEJ koloru wejścia są TRF INV+ |
KONTRY |
KONTRY WYWOŁAWCZE |
pierwsza: wywoławcza 12-16 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 17+objaśniająca kolejna: wywoławcza 16-19 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 20+objaśniająca |
po kontrze na 1♣ dalsza licytacja jak po naszym otw. 1♣ |
kontra re-open = 9+ |
(RE)KONTRY O SPECJALNYM ZNACZENIU |
– negatywna, – odpowiedź (brak 4st, siła i 4+ fity młodsze), – Lightnera (pierwszy licytowany kolor dziadka, nawet nienaturalny) – do długości KTR po otw. dwukolorowych, – rekontra SOS, – kontra fit – obligatoryjna, niezależnie od siły – rekontra fit (do 2 w nasz kolor) |
WISTY I SYGNAŁY | |||||
STYL PIERWSZEGO WISTU | |||||
wist | w kolor partnera | ||||
kolor | kombajn | kombajn | |||
BA | kombajn | kombajn | |||
dalsze | jakościowy odwrotny | kombajn | |||
Wist z AKDW dowolny, częste odstępstwa od ustaleń | |||||
WISTY | |||||
wist | kolor | BA | |||
As | AKx, A(x) | AKx, A(x) | |||
Król | KD(x), AKW(x) | KD(x), AKW(x) | |||
Dama | DW(x), Dx, KD10(x) | DW(x), Dx, KD10(x) | |||
Walet | W10(x), Wx, ADW(x), DW9(x) | W10(x), Wx, ADW(x), DW9(x) | |||
10 | FW10(x), 10x | FW10(x), 10x | |||
9 | F109(x), H9x, 109x(x) | F109(x), H9x, 109x(x) | |||
Du-x | X(x)xx, 10Xxx(x) | X(x)xx, 10Xxx(x) | |||
Ma-x | xX, FxX(x), FxxxX | xX, FxX(x), FxxxX | |||
SYGNAŁY WEDŁUG PRIORYTETU | |||||
wist partnera | kolor RGR | nie do koloru | |||
1 | marka odwr. | ilośc. odwr. | marka bezp. | ||
kolor | 2 | ilośc. odwr. | Lavinthal nat. | ilośc. odwr. | |
3 | Lavinthal nat. | – | – | ||
1 | marka odwr. | Potw.wistu | Lavinthal nat | ||
BA | 2 | ilośc. odwr. | Lavinthal nat. | ilośc. odwr. | |
3 | Lavinthal nat. | ||||
na gry kolorowe zawsze A-jakość, do K-ilość |