| OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA |
| Wspólny Język (zmienne otwarcia na różnych rękach) |
| ½ ręka: baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 2♣ PREC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦ konstr., 4♣/♦ destruct BLOK |
| 3 ręka: 1♣ – WJ, 1♦/♥/♠ strefy 6-17PC, 2♣ PREC 10-15PC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ blok 4-15 PC., 4♣/♦ destruct BLOK |
| 4 ręka: baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 2♣- PREC 2♦/♥/♠ 6+ kolor w sile 10-15 PC, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ inwit na monolorze |
| SPECJALNE SEKWENCJE JEDNOSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ |
| 1) Podwójny Magister – 2♣ – INV lub SO na ♦, 2♦ – GF skład dowolny |
| ale 1♣/♦/♥ – 1♥/♠ – 1♠/BA – 2BA? > 4♥/♠6+♣ sign-off, GF 4M 6m, GF trójkolorowe z singlem ♠/♥ |
| 2) 1♣/♦ – 2♥ = 5♠4+♥ w sile NF, 6-9 PC, 2♠ = Transfer na NT, min inwit |
| 3) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powt. – najsłabszy jeśli jest kolor przeciwnika, to znaczy 10+ BEZ FITU |
| 4) 1♥/♠ – 2♣ dowolny GF, dalej 2♦/♥ NAT 4+, 2♥/♠ waiting, INNE – model |
| 5) Po 2♦ multi – 2ba – 3♣ gorsze, dalej >3♦(R), >3♥ P/C, 3♦ lepsze ♥ > 3♥(R) o krótkość, 3♥ lepsze piki > 3♠(R) o krótkość |
| 6) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powrót – najsłabszy jeśli jest kolor przeciwnika, to przyjmuje znaczenie 10+ BEZ FITU |
| 7) blok na 3 ręku taktyczny – kolor 5+ siła 4-15PC |
| SPECJALNE SEKWENCJE DWUSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ w nawiasach [ ] licytacja przeciwników |
| 1) [1♣/♦] – 2♦ starsze kolory min 54 |
| 2) [1♣/♦] – 2♥/♠ = słaba 6+, |
| 3) 1♣/♦ – [1♥] – ktr = brak 4+♠ |
| 4) [1♦] – ktr – [ ♥/♠ ] – ktr = oznacza 4+ w zalicytowanym starszym |
| 5) 1♥/♠ – [coś] > 2BA INWIT z fitem, kolor przeciwnika = GF z fitem |
| 6) 1NT – [ x/2♣ ] – system ON |
| 7) 1NT – [ 2♦/♥/♠ ] – od 2BA transfery |
| 8) [coś] – coś – [coś] – XX – siła bez fitu |
| SPECJALNE SEKWENCJE, W KTÓRYCH PAS FORSUJE |
| 1) 1♥/♠ – [1♠/2♣/♦/♥] – PAS półforsujący do 2 w kolor otwarcia |
| 2) 1coś – [KTR] – RKTR – [coś] – PAS forsuje na 1 okrążenie |
| BLEFY |
| w licytacji bardzo rzadko, głównie 3-cia ręka I w dwustronnej, w środkowej fazie wistu częste odstępstwa i nieczytelne zrzutki |
| LICYTACJA W OBRONIE I PO INTERWENCJI – zasady ogólne |
| WEJŚCIA KOLOREM |
| naturalne 5-17 kolor 5+ (czasami 4) |
| dalej bez interwencji przeciwnika: 2♣ DRURY ( identycznie po otw. 3-cio ręcznym ), kolor przeciwnika 10+ bez fitu |
| 2♦ – waiting 10+ brak innej licytacji |
| powrót – 9-12 PC, |
| 2BA/3X – 12-15 PC naturalnie |
| WEJŚCIE 1BA |
| po 1♥/♠ – 10-17, 5+m-4S |
| po 1♣/♦ – klasyczne, 15-17(18), dalej stayman / transfery |
| na re-open = 11-15, układ zrównoważony, nie obiecuje zatrzymania, dalej naturalnie. |
| WEJŚCIA Z PRZESKOKIEM |
| blokujące ( po pasie part.a taktyczne 5+ w sile 0-15 PC) |
| 2BA = młode |
| po otw. 1♣-2♦ multi, 1♦–2♦ multi 1♣/♦-2♥/♠ jak otwarcie |
| KOLOR PRZECIWNIKA |
| cue bid Michaelsa z 5+♠ (lub ♥ po 1♠) 5-11 PC lub 16+PC, po pasie partnera z odchyleniami w sile i składzie |
| przeskok kolor przeciw.: pyt. o STOP lub GF monokolor |
| LICYTACJA PRZECIWKO 1BA |
| po BA 15-17: ktr – 5+m-4S, 2♣ 4+4+♥i♠. 2♦ – miniMulti, 2♥/♠ – 5+♥/♠ i 4+♣/♦, 2BA mlode, 3♣/♦/♥/♠ – nat. monokolor INVIT |
| po BA 12-15: ktr– wywoławcza, reszta j.w. |
| wznowienie: ktr- wznaw., 2♣ stare, 2♦/♥/♠ – naturalnie |
| LICYTACJA PO BLOKACH |
| kontra wywoławcza ( na 4♥ wyw., na 4♠ propozycyjna ), po KTR na wysokości 2 gramy Lebensholem |
| skoki konstruktywne, 4♣/♦ – dwukolorówki |
| wejście 2BA– 16-18 z zatrzymaniem, dalej stayman / TRF |
| LICYTACJA PO SZTUCZNYCH, SILNYCH OTW. |
| wejścia naturalne – bardzo agresywne |
| przeciw silnemu PASS – 1♦/♥/♠ 8-15 PC dalej DRURY, 1♣ jak otwarcie, 1BA 15-17 PC klasyczne |
| LICYTACJA PO INTERWENCJI PRZECIWNIKA |
| Nie gramy transferami, inna licytacja niż bez interwencji |
| po otw. mł 1♣-[KTR]-PAS nic nie znaczy, 1♣/♦-[1♥]-KTR bez 4+♠, 1♣/♦-[1KTR/♦/♥]-2♥/♠ 6+k blokujące |
| po 1/2/4 ręcznym otw. 1♥/♠ – [coś]: 2BA – INV z fitem, kolor przeciwnika GF z fitem, nie gramy BERGENAMI |
| po 3 ręcznym otw. i wejściu 1♥/♠ – [coś]: lepsze z 3k fitem, 2BA – INV z 4+fitem, nowy NF, skoki nowym FIT+kolor |
| KONTRY |
| KONTRY WYWOŁAWCZE |
| pierwsza: wywoławcza 12-16 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 17+objaśniająca kolejna: wywoławcza 16-19 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 20+objaśniająca |
| po kontrze na 1♣ dalsza licytacja jak po naszym otw. 1♣ |
| kontra re-open = 9+ |
| (RE)KONTRY O SPECJALNYM ZNACZENIU |
| – negatywna, – odpowiedź (brak 4st, siła i 4+ fity młodsze), – Lightnera (pierwszy licytowany kolor dziadka, nawet nienaturalny) – do długości KTR po otw. dwukolorowych, – na splintera – wistowa na starszy z pozostałych, – rekontra SOS, – kontra i rekontra fit (do 2 w nasz kolor) |
| WISTY I SYGNAŁY | |||||
| STYL PIERWSZEGO WISTU | |||||
| wist | w kolor partnera | ||||
| kolor | odmienny | odmienny | |||
| BA | odmienny | odmienny | |||
| dalsze | odmienny | odmienny | |||
| Wist z AKDW dowolny, częste odstępstwa od ustaleń | |||||
| WISTY | |||||
| wist | kolor | BA | |||
| As | AKx, A(x) | AKx, A(x) | |||
| Król | KD(x), AK | KD(x) | |||
| Dama | DW(x) | DW(x) | |||
| Walet | W10(x), Wx, FW10(x) | W10, Wx, FW10(x) | |||
| 10 | F109(x), 10x | F109(x), 10x | |||
| 9 | H9x, 109x(x) | H9x, 109x(x) | |||
| Du-x | xXx(x), HXx, 10Xxx(x) | xXx(x), HXx, 10Xxx(x) | |||
| Ma-x | xX, FxxX(x) | xX, FxxX(x) | |||
| SYGNAŁY WEDŁUG PRIORYTETU | |||||
| wist partnera | kolor RGR | nie do koloru | |||
| 1 | marka odwr. | ilośc. odwr. | Lavinthal nat | ||
| kolor | 2 | ilośc. odwr. | Lavinthal nat. | ilośc. odwr. | |
| 3 | Lavinthal nat. | – | – | ||
| 1 | marka odwr. | Potw.wistu | Lavinthal nat | ||
| BA | 2 | ilośc. odwr. | Lavinthal nat. | ilośc. odwr. | |
| 3 | Lavinthal nat. | ||||
| na gry kolorowe zawsze A-jakość, do K-ilość | |||||
