OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
Wspólny Język (zmienne otwarcia na różnych rękach)
½ ręka: baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 2♣ PREC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦ konstr., 4♣/♦ destruct BLOK
3 ręka:  1♣ – WJ, 1♦/♥/♠ strefy 6-17PC, 2♣ PREC 10-15PC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ blok 4-15 PC., 4♣/♦ destruct BLOK
4 ręka:  baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 2♣- PREC 2♦/♥/♠ 6+ kolor w sile 10-15 PC, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ inwit na monolorze
SZCZEGÓŁOWE USTALENIA LICYTACYJNE
1) Podwójny Magister2♣ – INV lub SO na ♦, 2♦ – GF skład dowolny
> sekwencja 1♣/♦/♥ – 1♥/♠ – 1♠/BA – 2BA? oznacza: Puppet na 3♣ słaby lub GF (w składzie 4♥/♠6+♣/♦, albo 4441 z singlem w drugim starszym)
> sekwencja 1♣/♦/♥ – 1♥/♠ – 1♠/BA – 3♣/♦/♥? oznacza: naturalny INWIT w składzie 4+♥/♠ 6♣/♦/♥
2) 1♣/♦ – 2♥ = 5♠4+♥ w sile 6-9 PC
3) 1♣/♦ – 2♠ = transfer na BA w sile INV+
4) 1♦ – 1♠ – 2♣/♦ – 2♥= „czwarty kolor” – forsujące na 1 okrążenie
5) 1♥/♠ – 2♣ dowolny GF, dalej 2♦ naturalne / waiting, 2♥/♠ 6+kolor
6) 1♥/♠ – 2♦/♥ = Transfer na 2♥/♠ z fitem w sile 8-11 PC
7) 1♠ – 2 = Transfer na ♥ (1) 6+♥ w sile 3-7 PC (2) 5+♥ 4+♣/♦ w sile GF
8) 1♥/♠ – 2NT = 2BA inwit z 4 kartowym fitem
9) 1NT – 3 = Transfer na ♦ (liniowy)
9) 1NT – 3 = 6+♦ INWIT
9) 1NT – 3♥/♠ = krótkość, bokiem min 54 w młodszych
8) blok na 3 ręku taktyczny – kolor 5+ siła 4-15PC
SPECJALNE SEKWENCJE, W KTÓRYCH PAS FORSUJE
1) 1♥/♠ – [1♠/2♣♦♥] – PAS półforsujący do 2 w kolor otwarcia
2) 1coś – [KTR] – RKTR – [coś] – PAS forsuje na 1 okrążenie
BLEFY
w licytacji bardzo rzadko, głównie 3-cia ręka I w dwustronnej, na wiście częste odstępstwa i nieczytelne zrzutki
LICYTACJA W OBRONIE I PO INTERWENCJI
WEJŚCIA KOLOREM
naturalne 5-17 kolor 5+ (czasami 4), dalej bez interwencji przeciwnika: 2♣ DRURY
ale po otwarciu przeciwnika 1♦/♥ i wejściu partnera 1♥/♠ gramy: 2♣ naturalne NF, a kolor otwarcia DRURY
      2♦ – WAITING 10+ brak innej licytacji
      powrót – NAJSŁABSZE,
2BA/3X – 12-15 PC naturalnie
WEJŚCIE 1BA
po 1♣/♦/♥/♠ – klasyczne, 15-17(18), dalej stayman / transfery
na re-open = 10-15, układ zrównoważony, nie obiecuje zatrzymania, dalej naturalnie.
WEJŚCIA Z PRZESKOKIEM
blokujące ( po pasie part.a taktyczne 5+ w sile 0-15 PC)
2BA = młode
po otw. 1♣-? > 2 = 54♥/♠ blokujące, 2♦ = 55♥/♠ blokujące
po otw. 1-2♦ = 55♥/♠ blokujące
KOLOR PRZECIWNIKA
cue bid Michaelsa z 5+♠ (lub ♥ po 1♠) 5-11 PC lub 16+PC, po pasie partnera z odchyleniami w sile i składzie
przeskok kolor przeciw.: pyt. o STOP lub GF monokolor
LICYTACJA PRZECIWKO 1BA
po BA 15-17: ktr – 5+m-4S, 2♣ 4+4+♥i♠. 2♦ – miniMulti, 2♥/♠ – 5+♥/♠ i 4+♣/♦, 2BA mlode, 3♣/♦/♥/♠ – nat. monokolor INVIT
po BA 12-15: ktr – wywoławcza,  inne j.w.
wznowienie: ktr – albo dwukolororówka z , 2♣ dwukolorówka bez ♣, 2♦/♥/♠ – naturalnie
LICYTACJA PO BLOKACH
kontra wywoławcza ( na 4♥ wyw., na 4♠ propozycyjna ), po KTR na wysokości 2 gramy Lebensholem
skoki konstruktywne, 4/ – dwukolorówki
wejście 2BA– 16-18 z zatrzymaniem, dalej stayman / TRF
LICYTACJA PO SZTUCZNYCH, SILNYCH OTW.
przeciw silnemu 16+ standardowe, agresywność w zależności od założeń
przeciw silnemu PASS – otwarcia bez zmian
LICYTACJA DWUSTRONNA
Transferami gramy tylko po interwencji 1♦/♥
1♣/♦ – [1♥] – ktr = dokładnie 4♠
[1♣/♦] – ktr – [1♥] – ktr = oznacza drugi, nie licytowany kolor 4+♥/♠
1NT – [ ktr ] – ? – Kontra nic nie zmienia, rekontra siłowa
1NT – [ 2 stare ] – ? – Kontra – siła 8+PC, kontruję minimum 1 starszy, 2♦/♥/♠ – naturalne NF, 2BA – Lebensol, 3♣/♦/♥ – transfery w sile INV+
1NT – [ 2 multi ] – ? – Kontra – wywoławcza do ♠, 2♥/♠ – naturalne NF, 2BA – Lebensol, 3♣/♦/♥ – transfery w sile INV+
1NT – [ 2♥/♠ ] – ? – Kontra – wywoławcza, 2♠ po 2♥ – naturalne NF, 2BA – Lebensol, 3♣/♦/♥ – transfery w sile INV+
po otwarciu 1♣ i interwencji [KTR] = PAS obiecuje 3+♣, 1♦ – negat bez 3♣
po otwarciu 1♣/♦ i interwencji [1NT] KTR karna, 2♣ stare, inne naturalne
po otwarciu 1♣/♦ i interwencji [ktr/♦/♥/♠] odzywka 1NT naturalna
po otwarciu 1♥/♠ i interwencji [ktr/♠] odzywka 1NT jest transferem na
po wejściu 1♥/♠ i interwencji [ktr/♠] = 2BA – inwit z fitem 4 kartowym, kolor przeciwnika – inwit z fitem 3 kartowym
po otw. 1♣-[KTR]-PAS nic nie znaczy, 1♣/♦-[1♥]-KTR bez 4+♠, 1♣/♦-[1KTR/♦/♥]-2♥/♠ 6+k blokujące
po 1/2/4 ręcznym otw. 1♥/♠ – [coś]: 2BA – INV z fitem, kolor przeciwnika GF z fitem, nie gramy BERGENAMI
po 3 ręcznym otw. i wejściu 1♥/♠ – [coś]: lepsze z 3k fitem, 2BA – INV z 4+fitem, nowy NF, skoki nowym FIT+kolor
KONTRY
KONTRY WYWOŁAWCZE
pierwsza: wywoławcza 12-16 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 17+objaśniająca
kolejna: wywoławcza 16-19 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 20+objaśniająca
po kontrze na 1♣ dalsza licytacja jak po naszym otw. 1♣
kontra re-open = 9+
(RE)KONTRY O SPECJALNYM ZNACZENIU
negatywna (minimum 43 w kolorach nielicytowanych, nielimitowana siła (dalej nowy kolor FORSUJE)
odpowiedź (ZAPEWNIA 4 karty we wskazanym kontra kolorze starszym),
Lightnera (pierwszy licytowany kolor dziadka, nawet nienaturalny)
do długości KTR po otw. dwukolorowych,
na splintera – wistowa na starszy z pozostałych,
rekontra SOS,
kontra fit (obligatoryjna do 2 w nasz kolor)
WISTY I SYGNAŁY
STYL PIERWSZEGO WISTU
 wistw kolor partnera
kolorodmiennyodmienny
BAodmiennyodmienny
dalszeodmiennyodmienny
Wist z AKDW dowolny, częste odstępstwa od ustaleń
WISTY
wistkolorBA
AsAKx, A(x)AKx, A(x)
KrólKD(x), AKKD(x)
DamaDW(x)DW(x)
WaletW10(x), Wx, FW10(x)W10, Wx, FW10(x)
10F109(x), 10xF109(x), 10x
9H9x, 109x(x)H9x, 109x(x)
Du-xxXx(x), HXx, 10Xxx(x)xXx(x), HXx, 10Xxx(x)
Ma-xxX, FxxX(x)xX, FxxX(x)
SYGNAŁY WEDŁUG PRIORYTETU
 wist partnerakolor RGRnie do koloru
1marka odwr.ilośc. odwr.Lavinthal nat
kolor2ilośc. odwr.Lavinthal nat.ilośc. odwr.
3Lavinthal nat.
1marka odwr.Potw.wistuLavinthal nat
BA2ilośc. odwr.Lavinthal nat.ilośc. odwr.
3Lavinthal nat.  

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2024