Wist Kombajn

System wyjść na wiście

Wyjścia z samych blotek

definicja: Z samych blotek najstarszą, często wistujemy druga z góry

Modelowy wist, to najstarsza blotka potem wskazanie ilości blotek.

  • PARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK:                            najstarsza – najniższa
  • NIEPARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK:     najstarsza – możliwie najwyższa

Systemowe odstępstwa:

  1. z dubla MAŁA – DUŻA
  2. Jeśli pierwsza blotka jest na tyle wysoka, że zachodzi obawa iż zużycie jej może spowodować stratę lewy
    – należy wyjść drugą najwyższą.

Wyjścia spod honoru

definicja: Spod honoru trzecia / piąta, możliwe odstępstwa na rzecz czwartej najlepszej

Modelowy i najczęstszy wist, to trzecia / piąta potem wskazanie ilości BLOTEK

  • PARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK:                            3/5 – wyższa
  • NIEPARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK:                     3/5 – najniższa

Systemowe odstępstwa:

  1. Przeciwko BA decydując się na maskowanie składu można wyjść czwarta najlepszą
  2. Jeśli trzecia blotka jest na tyle wysoka, że zachodzi obawa iż zużycie jej może sugerować wist z blotek
    – można wyjść czwartą najlepszą.

Znaczenia wyjść blotką:

NISKA BLOTKA = wyjście aktywne           – spod honoru albo z dubla na przebitkę
WYSOKA BLOTKA             = wyjście pasywne         – z samych blotek (co najmniej trzech)

Wyjścia z sekwensów

definicja: Wist honorem naturalny, z układów sekwensowych z pary honorów niższym

Modelowy i najczęstszy wist, sugeruje sekwens pełny(HHH), wewnętrzny(Hhh) albo wiązany(HHh).

Podstawowe zasady:

  1. Z dubla DO PRZEBITKI    honory w kolejności młodszy – starszy
  2. Z sekwensu pełnego najstarszym honorem
  3. Z sekwensów wewnętrznego albo wiązanego z pary honorów młodszym

Systemowe odstępstwa:

  1. Z pełnego sekwensu można zawistować dowolnie

Tabela wistów

Wyjścia z samych blotek

x – kolor karty wistux – kolor drugiej zagrywanej karty
xxDWIE BLOTKI„z dubla dołem”
xxxTRZY BLOTKI„najstarsza i druga z góry” albo „druga z góry i najmniejsza”
xxxxCZTERY BLOTKI„najstarsza lub druga z góry i najmniejsza”
xxxxxPIĘĆ BLOTEK„najstarsza i druga z góry” albo „druga z góry i kolejna”
xxxxxxSZEŚĆ BLOTEK„najstarsza lub druga z góry i najmniejsza”

Wyjścia spod honoru

x – kolor karty wistux – kolor drugiej zagrywanej karty
HxxTRZECI HONOR„trzecia i starsza”
HxxxCZWARTY HONOR„trzecia i mniejsza”
HxxxxPIĄTY HONOR„piąta i czwarta (najmniejsza ze starszych)”
HxxxxxSZÓSTY HONOR„piąta i mniejsza”

Wyjścia z sekwensów

sekw. wewnętrznydubel do przebitki
A=AKAKD
K=KDAKWAKDKDWAK
D=DWKD10KDWDW10KD
W=W10DW9DW10W109ADWDW
10=109x…AW10  KW10W10
9=9xx…A109  K109  D109109

Uwagi ogólne

Wist kombajn ma wiele zalet. Są dwie sytuacje które w grze czasami okazują się wadami.

  1. Wist z piątej przeciwko BA.

Czytelność tego wistu powoduje że w przeciwieństwie do innych stołów rozgrywający wie jak rozłożony jest kolor pierwszego wistu co daje różnice lewy a czasami decyduje o losach kontraktu.

Jak sobie z tym radzić? Trzeba przy stole ocenić kto na prawidłowej informacji może więcej zyskać. Czasami informacja dla partnera że zawistowaliśmy małą z dobrego koloru i późniejsze potwierdzenie wistu zupełnie wystarczy nie musi mieć pełnej informacji o rozkładzie koloru wistu.

W grze praktycznej to znaczy że powinniśmy unikać wistu dwójką z pięciokartowego koloru. A także przeciwko dobrej opozycji możemy od czasu do czasu zawistować czwartą czy szóstą najlepszą i mieć nadzieję że ewentualne zmylenie partnera będzie mniej kosztowne niż zysk ze zmylenia rozgrywającego.

  • Wist najstarszą z serii blotek.

Informacja o tym że nie mamy starszej karty w kolorze wistu czasami bardzo ułatwia rozgrywającemu rozgrywkę. Dlatego z serii blotek najczęściej powinniśmy wistować drugą od góry.

Ale są sytuacje w których wykorzystujemy zalety Kombajnu. Jeśli informacja dla partnera o tym że wistujemy z blotek a nie z koloru może być kluczowa.

Np. przeciwko BA nie chcemy się nawijać z własnego koloru a w bocznym kolorze mamy 832 lub 942 itp. to lepiej zawistować 8 i 9 przekazując partnerowi informację o wiście pasywnym. Jeśli nie potwierdzimy to następna zrzutka jest Lawinthalem pokazującym w który kolor chcemy odwistu.

Następna sytuacja kiedy powinniśmy (nawet mamy obowiązek) zawistować zgodnie z kanonami wistu Kombajn występuje gdy wistujemy w kolor partnera i go nie popieraliśmy w licytacji. Tutaj zawsze z dubla dołem a z trzech najstarszą. Chodzi o czytelność wistu dla partnera. Rozróżnienie wistu z dubla od trzech może być kluczowe zarówno przeciwko BA jak i grze w kolor.

Ponieważ wist Kombajn jest taki czytelny jeśli chodzi o rozróżnienie czy wistujemy aktywnie (z pod figury czy dubla) czy pasywnie (z blotek) to stosujemy go w całej fazie rozgrywki.

Ale jak zwykle nie gramy mechanicznie. Np. mamy w kolorze K982 i wistujemy z tego koloru w środkowej fazie przeciwko BA. To jeśli nie potrzebujemy zmylić partnera to oczywiście wistujemy dwójką a nie trzecią ósemką. (Tak na marginesie to z takiego koloru można rozważać wist dwójką nawet na pierwszym wiście).

Odwist

Powinniśmy rozróżnić dwie sytuacje (dotyczy sytuacji gdzie nie występuje Lawintahl powrotny):

  1. Zabiliśmy figurą wist partnera a sytuacja jest nieokreślona (niejasna) a my potrzebujemy odwistować pokazując ilość w kolorze. To wtedy postępujemy jak w wiście odmiennym czyli z trzech (od początku) najstarszą a z większej ilości czwartą najlepszą (od początku). NP. Mamy A83- bijemy asem i odwracamy ósemką, mamy A8753- bijemy asem i odwracamy piątką.
  2. Zabiliśmy wist partnera a z kontekstu rozdania (licytacji) wiadomo że kluczowa informacja to jest ilość kart w kolorze wistu. Wtedy z parzystej (od początku) małą a nieparzystej (od początku) dużą. NP. Mamy A83- bijemy asem i odwracamy ósemką, mamy A8753- bijemy asem i odwracamy siódemką, mamy A875- bijemy asem i odwracamy piątką (tak jak byśmy dawali ilościówkę).

Podbijanie DRUGA ręka

Tutaj sytuacja jest podobna do wistu (zawsze może być singiel):

kładziemy asa – Ax(..) albo ADW(..) albo AW10(..)

kładziemy króla – KDx(..) albo tylko Kx(..) lub AK(..)

kładziemy damę – DWx(..) albo Dx (sugerujemy brak króla) ale także z AKD(..)

kładziemy waleta – W10x(..) albo Wx (sugerujemy brak damy) ale także z KDW(..)

kładziemy dziesiątkę – DW10(..) albo KW10(..) albo AW10(..)

kładziemy dziewiątkę – zwykła ilościówka albo 109(..) albo F109(..)

Podbijanie TRZECIA ręka

Oczywiście zawsze może być singlowa figura

bijemy asem – Ax(..) albo ADW(..) albo AW10(..)

bijemy królem – Kx(..) lub AK(..)

bijemy damą – Dx(..) albo KD(..)  albo AKD(..) czasami z ADx

bijemy waletem – Wx albo DWx(..) albo KDW(..) też z DW10(..) na pierwszym wiście

bijemy dziesiątką – DW10(..) albo KW10(..) albo AW10(..)

bijemy dziewiątką – zwykła ilościówka albo 109(..) albo F109(..)