System wyjść na wiście
Wyjścia z samych blotek
definicja: Z samych blotek najstarszą, często wistujemy druga z góry
Modelowy wist, to najstarsza blotka potem wskazanie ilości blotek.
- PARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK: najstarsza – najniższa
- NIEPARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK: najstarsza – możliwie najwyższa
Systemowe odstępstwa:
- z dubla MAŁA – DUŻA
- Jeśli pierwsza blotka jest na tyle wysoka, że zachodzi obawa iż zużycie jej może spowodować stratę lewy
– należy wyjść drugą najwyższą.
Wyjścia spod honoru
definicja: Spod honoru trzecia / piąta, możliwe odstępstwa na rzecz czwartej najlepszej
Modelowy i najczęstszy wist, to trzecia / piąta potem wskazanie ilości BLOTEK
- PARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK: 3/5 – wyższa
- NIEPARZYSTA ILOŚĆ BLOTEK: 3/5 – najniższa
Systemowe odstępstwa:
- Przeciwko BA decydując się na maskowanie składu można wyjść czwarta najlepszą
- Jeśli trzecia blotka jest na tyle wysoka, że zachodzi obawa iż zużycie jej może sugerować wist z blotek
– można wyjść czwartą najlepszą.
Znaczenia wyjść blotką:
NISKA BLOTKA = wyjście aktywne – spod honoru albo z dubla na przebitkę
WYSOKA BLOTKA = wyjście pasywne – z samych blotek (co najmniej trzech)
Wyjścia z sekwensów
definicja: Wist honorem naturalny, z układów sekwensowych z pary honorów niższym
Modelowy i najczęstszy wist, sugeruje sekwens pełny(HHH), wewnętrzny(Hhh) albo wiązany(HHh).
Podstawowe zasady:
- Z dubla DO PRZEBITKI honory w kolejności młodszy – starszy
- Z sekwensu pełnego najstarszym honorem
- Z sekwensów wewnętrznego albo wiązanego z pary honorów młodszym
Systemowe odstępstwa:
- Z pełnego sekwensu można zawistować dowolnie
Tabela wistów
Wyjścia z samych blotek
x – kolor karty wistu | x – kolor drugiej zagrywanej karty | ||||||
x | x | DWIE BLOTKI | „z dubla dołem” | ||||
x | x | x | TRZY BLOTKI | „najstarsza i druga z góry” albo „druga z góry i najmniejsza” | |||
x | x | x | x | CZTERY BLOTKI | „najstarsza lub druga z góry i najmniejsza” | ||
x | x | x | x | x | PIĘĆ BLOTEK | „najstarsza i druga z góry” albo „druga z góry i kolejna” | |
x | x | x | x | x | x | SZEŚĆ BLOTEK | „najstarsza lub druga z góry i najmniejsza” |
Wyjścia spod honoru
x – kolor karty wistu | x – kolor drugiej zagrywanej karty | ||||||
H | x | x | TRZECI HONOR | „trzecia i starsza” | |||
H | x | x | x | CZWARTY HONOR | „trzecia i mniejsza” | ||
H | x | x | x | x | PIĄTY HONOR | „piąta i czwarta (najmniejsza ze starszych)” | |
H | x | x | x | x | x | SZÓSTY HONOR | „piąta i mniejsza” |
Wyjścia z sekwensów
sekw. wewnętrzny | dubel do przebitki | ||||||
A | = | AK | AKD | ||||
K | = | KD | AKW | AKD | KDW | AK | |
D | = | DW | KD10 | KDW | DW10 | KD | |
W | = | W10 | DW9 | DW10 | W109 | ADW | DW |
10 | = | 109x… | AW10 KW10 | W10 | |||
9 | = | 9xx… | A109 K109 D109 | 109 |
Uwagi ogólne
Wist kombajn ma wiele zalet. Są dwie sytuacje które w grze czasami okazują się wadami.
- Wist z piątej przeciwko BA.
Czytelność tego wistu powoduje że w przeciwieństwie do innych stołów rozgrywający wie jak rozłożony jest kolor pierwszego wistu co daje różnice lewy a czasami decyduje o losach kontraktu.
Jak sobie z tym radzić? Trzeba przy stole ocenić kto na prawidłowej informacji może więcej zyskać. Czasami informacja dla partnera że zawistowaliśmy małą z dobrego koloru i późniejsze potwierdzenie wistu zupełnie wystarczy nie musi mieć pełnej informacji o rozkładzie koloru wistu.
W grze praktycznej to znaczy że powinniśmy unikać wistu dwójką z pięciokartowego koloru. A także przeciwko dobrej opozycji możemy od czasu do czasu zawistować czwartą czy szóstą najlepszą i mieć nadzieję że ewentualne zmylenie partnera będzie mniej kosztowne niż zysk ze zmylenia rozgrywającego.
- Wist najstarszą z serii blotek.
Informacja o tym że nie mamy starszej karty w kolorze wistu czasami bardzo ułatwia rozgrywającemu rozgrywkę. Dlatego z serii blotek najczęściej powinniśmy wistować drugą od góry.
Ale są sytuacje w których wykorzystujemy zalety Kombajnu. Jeśli informacja dla partnera o tym że wistujemy z blotek a nie z koloru może być kluczowa.
Np. przeciwko BA nie chcemy się nawijać z własnego koloru a w bocznym kolorze mamy 832 lub 942 itp. to lepiej zawistować 8 i 9 przekazując partnerowi informację o wiście pasywnym. Jeśli nie potwierdzimy to następna zrzutka jest Lawinthalem pokazującym w który kolor chcemy odwistu.
Następna sytuacja kiedy powinniśmy (nawet mamy obowiązek) zawistować zgodnie z kanonami wistu Kombajn występuje gdy wistujemy w kolor partnera i go nie popieraliśmy w licytacji. Tutaj zawsze z dubla dołem a z trzech najstarszą. Chodzi o czytelność wistu dla partnera. Rozróżnienie wistu z dubla od trzech może być kluczowe zarówno przeciwko BA jak i grze w kolor.
Ponieważ wist Kombajn jest taki czytelny jeśli chodzi o rozróżnienie czy wistujemy aktywnie (z pod figury czy dubla) czy pasywnie (z blotek) to stosujemy go w całej fazie rozgrywki.
Ale jak zwykle nie gramy mechanicznie. Np. mamy w kolorze K982 i wistujemy z tego koloru w środkowej fazie przeciwko BA. To jeśli nie potrzebujemy zmylić partnera to oczywiście wistujemy dwójką a nie trzecią ósemką. (Tak na marginesie to z takiego koloru można rozważać wist dwójką nawet na pierwszym wiście).
Odwist
Powinniśmy rozróżnić dwie sytuacje (dotyczy sytuacji gdzie nie występuje Lawintahl powrotny):
- Zabiliśmy figurą wist partnera a sytuacja jest nieokreślona (niejasna) a my potrzebujemy odwistować pokazując ilość w kolorze. To wtedy postępujemy jak w wiście odmiennym czyli z trzech (od początku) najstarszą a z większej ilości czwartą najlepszą (od początku). NP. Mamy A83- bijemy asem i odwracamy ósemką, mamy A8753- bijemy asem i odwracamy piątką.
- Zabiliśmy wist partnera a z kontekstu rozdania (licytacji) wiadomo że kluczowa informacja to jest ilość kart w kolorze wistu. Wtedy z parzystej (od początku) małą a nieparzystej (od początku) dużą. NP. Mamy A83- bijemy asem i odwracamy ósemką, mamy A8753- bijemy asem i odwracamy siódemką, mamy A875- bijemy asem i odwracamy piątką (tak jak byśmy dawali ilościówkę).
Podbijanie DRUGA ręka
Tutaj sytuacja jest podobna do wistu (zawsze może być singiel):
– kładziemy asa – Ax(..) albo ADW(..) albo AW10(..)
– kładziemy króla – KDx(..) albo tylko Kx(..) lub AK(..)
– kładziemy damę – DWx(..) albo Dx (sugerujemy brak króla) ale także z AKD(..)
– kładziemy waleta – W10x(..) albo Wx (sugerujemy brak damy) ale także z KDW(..)
– kładziemy dziesiątkę – DW10(..) albo KW10(..) albo AW10(..)
– kładziemy dziewiątkę – zwykła ilościówka albo 109(..) albo F109(..)
Podbijanie TRZECIA ręka
Oczywiście zawsze może być singlowa figura
– bijemy asem – Ax(..) albo ADW(..) albo AW10(..)
– bijemy królem – Kx(..) lub AK(..)
– bijemy damą – Dx(..) albo KD(..) albo AKD(..) czasami z ADx
– bijemy waletem – Wx albo DWx(..) albo KDW(..) też z DW10(..) na pierwszym wiście
– bijemy dziesiątką – DW10(..) albo KW10(..) albo AW10(..)
– bijemy dziewiątką – zwykła ilościówka albo 109(..) albo F109(..)