Jurek Ronke

Podstawowe ustalenia licytacyjne i wistowe

OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA
Wspólny Język (zmienne otwarcia na różnych rękach)
½ ręka: baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 1♦ 11-21 PC, 1♥/♠ strefy 1-18PC,
2♣ PREC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦ konstr., 4♣/♦ Nyamats
3 ręka:  1♣ – WJ, 1♦ 11-21 PC, 1♥/♠ strefy 6-17PC, , 2♣ PREC 10-15PC, 2♦ miniMulti,
2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ blok 4-15 PC., 4♣/♦ Nyamats
4 ręka:  baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 2♣- PREC 2♦/♥/♠ 6+ kolor w sile 10-15 PC, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ inwit na monolorze
SPECJALNE SEKWENCJE JEDNOSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ
1) Pojedynczy Magister2♣
2) 1♣/♦ – 2♥ = 54+ w sile NF, 6-9 PC, 2♠ = Transfer na NT, min inwit
3) ODWROTKA 445566
4) 1♦ – 2♦ – nie forsujące podniesienie
5) 1♦ – 1♥ – 2♠ REWERS nic nie mówi o
6) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powt. – najsłabszy
jeśli jest kolor przeciwnika, to znaczy 10+ BEZ FITU
7) 1♥/♠ – 2♣ dowolny GF, dalej 2♦ waiting, 2♥/♠ powtórzenie 6+kolor, INNE – model
8) 1♥/♠ – 1♠/NT – 2♣ – GAZZILI bez słabego wariantu
9) 1♥/♠ – 1NT – 2NT – 15-18PC zrównoważone, zła ręka na otwarcie1NT
10) 1♥/♠ – 2NT – jeden INWIT
11) 1NT – ? 2♠/3♣= jednoznaczne trf. na ♣/♦, 2NT= INWIT , 3♥/♠= (???)
12) Po 2♦ multi2ba3♣ lepsze, 3♦ = kiery, 3♥ = piki
13) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powrót – najsłabszy
jeśli jest kolor przeciwnika, to przyjmuje znaczenie 10+ BEZ FITU
14) blok na 3 ręku taktyczny – kolor 5+ siła 4-15PC
15) otwarcie 3BA Gambling bez bocznego dojścia
SPECJALNE SEKWENCJE DWUSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ
w nawiasach [ ] licytacja przeciwników
1) [1♣/♦] – 2♦ starsze kolory min 54
2) [1♣/♦] – 2♥/ = słaba 6+,
3) 1♣/♦ – [1♥] – ktr = brak 4+
4) (???) [1♦] – ktr – [ ♥/♠ ] – ktr = oznacza 4+ w zalicytowanym starszym
5) 1♥/♠ – [coś] > 2BA INWIT z fitem, kolor przeciwnika = GF z fitem
6) 1NT – [ x/2♣ ] – system ON
7) 1NT – [ 2♦/♥/♠ ] – od 2BA transfery
8) [coś] – coś – [coś] – XX – siła bez fitu
SPECJALNE SEKWENCJE, W KTÓRYCH PAS FORSUJE
1) 1♥/♠ – [1♠/2♣/♦/♥]PAS półforsujący do 2 w kolor otwarcia
2) 1coś – [KTR] – RKTR – [coś] – PAS forsuje na 1 okrążenie
BLEFY
w licytacji bardzo rzadko, głównie 3-cia ręka I w dwustronnej, w środkowej fazie wistu częste odstępstwa i nieczytelne zrzutki
LICYTACJA W OBRONIE I PO INTERWENCJI – zasady ogólne
WEJŚCIA KOLOREM
naturalne 5-17 kolor 5+ (czasami 4)
dalej bez interwencji przeciwnika: 2♣ DRURY ( identycznie po otw. 3-cio ręcznym ), kolor przeciwnika 10+ bez fitu
      2♦ – waiting 10+ brak innej licytacji
      powrót – najsłabszy,
2BA/3X – 12-15 PC naturalnie
WEJŚCIE 1BA
po 1♣/♦/♥/♠ – klasyczne, 15-17(18), dalej stayman / transfery
na re-open = 11-15, układ zrównoważony, nie obiecuje zatrzymania, dalej naturalnie.
WEJŚCIA Z PRZESKOKIEM
blokujące ( po pasie part.a taktyczne 5+ w sile 0-15 PC)
2BA = młode
po otwarciu 1♣/♦-2♦ starsze min 54, 1♣/♦–2♥/♠ naturalne bloki
KOLOR PRZECIWNIKA
cue bid Michaelsa z 5+♠ (lub ♥ po 1♠) 5-11 PC lub 16+PC, po pasie partnera z odchyleniami w sile i składzie
przeskok kolor przeciw.: pyt. o STOP lub GF monokolor
LICYTACJA PRZECIWKO 1BA
po BA 15-17: ktr – 5+m-4S, 2♣ 4+4+♥i♠. 2♦ – miniMulti, 2♥/♠ – 5+♥/♠ i 4+♣/♦, 2BA mlode, 3♣/♦/♥/♠ – nat. monokolor INVIT
po BA 12-15: ktr– wywoławcza,  reszta j.w.
wznowienie: ktr- wznaw., 2♣ stare, 2♦/♥/♠ – naturalnie
LICYTACJA PO BLOKACH
kontra wywoławcza ( na 4♥ wyw., na 4♠ propozycyjna ), po KTR na wysokości 2 gramy Lebensholem
skoki konstruktywne, 4/ – dwukolorówki
wejście 2BA– 16-18 z zatrzymaniem, dalej stayman / TRF
LICYTACJA PO SZTUCZNYCH, SILNYCH OTW.
wejścia naturalne – bardzo agresywne
przeciw silnemu PASS    – 1♦/♥/♠ 8-15 PC dalej DRURY, 1♣ jak otwarcie, 1BA 15-17 PC klasyczne
LICYTACJA PO INTERWENCJI PRZECIWNIKA
Nie gramy transferami, inna licytacja niż bez interwencji
po otw. 1♣-[KTR]-PAS nic nie znaczy, 1♣/♦-[KTR/♦/♥]-2♥/♠ 6+k blokujące
po 1/2/4 ręcznym otw. 1♥/♠ – [coś]: 2BA – INV z fitem, kolor przeciwnika GF z fitem, nie gramy BERGENAMI
po 3 ręcznym otw. i wejściu 1♥/♠ – [coś]: rktr lepsze z fitem, 2BA – INV z 4+fitem, nowy NF, skoki nowym FIT+kolor
KONTRY
KONTRY WYWOŁAWCZE
pierwsza: wywoławcza 12-16 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 17+objaśniająca
kolejna: wywoławcza 16-19 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 20+objaśniająca
po kontrze na 1♣ dalsza licytacja jak po naszym otw. 1♣
kontra re-open = 9+
(RE)KONTRY O SPECJALNYM ZNACZENIU
negatywna,
odpowiedź (brak 4st, siła i 4+ fity młodsze),
Lightnera (pierwszy licytowany kolor dziadka, nawet nienaturalny)
do długości KTR po otw. dwukolorowych,
rekontra SOS,
kontra fit – obligatoryjna, niezależnie od siły
rekontra fit (do 2 w nasz kolor)
WISTY I SYGNAŁY
STYL PIERWSZEGO WISTU
 wistw kolor partnera
kolorodmiennyodmienny
BAodmiennyuzgodniony odmienny
nie uzgodn. naturalnie
dalszeodmiennyodmienny
Wist z AKDW dowolny, częste odstępstwa od ustaleń
WISTY
wistkolorBA
AsAKx, A(x)AKx, A(x)
KrólKD(x), AKKD(x)
DamaDW(x)DW(x)
WaletW10(x), Wx, FW10(x)W10, Wx, FW10(x)
10F109(x), 10xF109(x), 10x
9H9x, 109x(x)H9x, 109x(x)
Du-xxXx(x), HXx, 10Xxx(x)xXx(x), HXx, 10Xxx(x)
Ma-xxX, FxxX(x)xX, FxxX(x)
SYGNAŁY WEDŁUG PRIORYTETU
 wist partnerakolor RGRnie do koloru
1marka odwr.ilośc. odwr.Lavinthal nat
kolor2ilośc. odwr.Lavinthal nat.ilośc. odwr.
3Lavinthal nat.
1marka odwr.Potw.wistuLavinthal nat
BA2ilośc. odwr.Lavinthal nat.ilośc. odwr.
3Lavinthal nat.  
na gry kolorowe zawsze A-jakość, do K-ilość