Podstawowe ustalenia licytacyjne i wistowe
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA |
Wspólny Język (zmienne otwarcia na różnych rękach) |
½ ręka: baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 1♦ 11-21 PC, 1♥/♠ strefy 1-18PC, 2♣ PREC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦ konstr., 4♣/♦ Nyamats |
3 ręka: 1♣ – WJ, 1♦ 11-21 PC, 1♥/♠ strefy 6-17PC, , 2♣ PREC 10-15PC, 2♦ miniMulti, 2♥/♠ min 54 st/mł, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ blok 4-15 PC., 4♣/♦ Nyamats |
4 ręka: baza z WJ ze strefy 11-18PC, silne ręce w 1♣, 2♣- PREC 2♦/♥/♠ 6+ kolor w sile 10-15 PC, 2BA 20-22 PC, 3♣/♦/♥/♠ inwit na monolorze |
SPECJALNE SEKWENCJE JEDNOSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ |
1) Pojedynczy Magister – 2♣ |
2) 1♣/♦ – 2♥ = 5♠4+♥ w sile NF, 6-9 PC, 2♠ = Transfer na NT, min inwit |
3) ODWROTKA 445566 |
4) 1♦ – 2♦ – nie forsujące podniesienie |
5) 1♦ – 1♥ – 2♠ REWERS nic nie mówi o ♠ |
6) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powt. – najsłabszy jeśli jest kolor przeciwnika, to znaczy 10+ BEZ FITU |
7) 1♥/♠ – 2♣ dowolny GF, dalej 2♦ waiting, 2♥/♠ powtórzenie 6+kolor, INNE – model |
8) 1♥/♠ – 1♠/NT – 2♣ – GAZZILI bez słabego wariantu |
9) 1♥/♠ – 1NT – 2NT – 15-18PC zrównoważone, zła ręka na otwarcie1NT |
10) 1♥/♠ – 2NT – jeden INWIT |
11) 1NT – ? 2♠/3♣= jednoznaczne trf. na ♣/♦, 2NT= INWIT , 3♥/♠= (???) |
12) Po 2♦ multi – 2ba – 3♣ lepsze, 3♦ = kiery, 3♥ = piki |
13) DRURY (zawsze 2♣) – dalej: 2♦ waiting 10+ brak innej licytacji, powrót – najsłabszy jeśli jest kolor przeciwnika, to przyjmuje znaczenie 10+ BEZ FITU |
14) blok na 3 ręku taktyczny – kolor 5+ siła 4-15PC |
15) otwarcie 3BA Gambling bez bocznego dojścia |
SPECJALNE SEKWENCJE DWUSTRONNE, KTÓRE WYMAGAJĄ USTALEŃ w nawiasach [ ] licytacja przeciwników |
1) [1♣/♦] – 2♦ starsze kolory min 54 |
2) [1♣/♦] – 2♥/♠ = słaba 6+, |
3) 1♣/♦ – [1♥] – ktr = brak 4+♠ |
4) (???) [1♦] – ktr – [ ♥/♠ ] – ktr = oznacza 4+ w zalicytowanym starszym |
5) 1♥/♠ – [coś] > 2BA INWIT z fitem, kolor przeciwnika = GF z fitem |
6) 1NT – [ x/2♣ ] – system ON |
7) 1NT – [ 2♦/♥/♠ ] – od 2BA transfery |
8) [coś] – coś – [coś] – XX – siła bez fitu |
SPECJALNE SEKWENCJE, W KTÓRYCH PAS FORSUJE |
1) 1♥/♠ – [1♠/2♣/♦/♥] – PAS półforsujący do 2 w kolor otwarcia |
2) 1coś – [KTR] – RKTR – [coś] – PAS forsuje na 1 okrążenie |
BLEFY |
w licytacji bardzo rzadko, głównie 3-cia ręka I w dwustronnej, w środkowej fazie wistu częste odstępstwa i nieczytelne zrzutki |
LICYTACJA W OBRONIE I PO INTERWENCJI – zasady ogólne |
WEJŚCIA KOLOREM |
naturalne 5-17 kolor 5+ (czasami 4) |
dalej bez interwencji przeciwnika: 2♣ DRURY ( identycznie po otw. 3-cio ręcznym ), kolor przeciwnika 10+ bez fitu |
2♦ – waiting 10+ brak innej licytacji |
powrót – najsłabszy, |
2BA/3X – 12-15 PC naturalnie |
WEJŚCIE 1BA |
po 1♣/♦/♥/♠ – klasyczne, 15-17(18), dalej stayman / transfery |
na re-open = 11-15, układ zrównoważony, nie obiecuje zatrzymania, dalej naturalnie. |
WEJŚCIA Z PRZESKOKIEM |
blokujące ( po pasie part.a taktyczne 5+ w sile 0-15 PC) |
2BA = młode |
po otwarciu 1♣/♦-2♦ starsze min 54, 1♣/♦–2♥/♠ naturalne bloki |
KOLOR PRZECIWNIKA |
cue bid Michaelsa z 5+♠ (lub ♥ po 1♠) 5-11 PC lub 16+PC, po pasie partnera z odchyleniami w sile i składzie |
przeskok kolor przeciw.: pyt. o STOP lub GF monokolor |
LICYTACJA PRZECIWKO 1BA |
po BA 15-17: ktr – 5+m-4S, 2♣ 4+4+♥i♠. 2♦ – miniMulti, 2♥/♠ – 5+♥/♠ i 4+♣/♦, 2BA mlode, 3♣/♦/♥/♠ – nat. monokolor INVIT |
po BA 12-15: ktr– wywoławcza, reszta j.w. |
wznowienie: ktr- wznaw., 2♣ stare, 2♦/♥/♠ – naturalnie |
LICYTACJA PO BLOKACH |
kontra wywoławcza ( na 4♥ wyw., na 4♠ propozycyjna ), po KTR na wysokości 2 gramy Lebensholem |
skoki konstruktywne, 4♣/♦ – dwukolorówki |
wejście 2BA– 16-18 z zatrzymaniem, dalej stayman / TRF |
LICYTACJA PO SZTUCZNYCH, SILNYCH OTW. |
wejścia naturalne – bardzo agresywne |
przeciw silnemu PASS – 1♦/♥/♠ 8-15 PC dalej DRURY, 1♣ jak otwarcie, 1BA 15-17 PC klasyczne |
LICYTACJA PO INTERWENCJI PRZECIWNIKA |
Nie gramy transferami, inna licytacja niż bez interwencji |
po otw. mł 1♣-[KTR]-PAS nic nie znaczy, 1♣/♦-[KTR/♦/♥]-2♥/♠ 6+k blokujące |
po 1/2/4 ręcznym otw. 1♥/♠ – [coś]: 2BA – INV z fitem, kolor przeciwnika GF z fitem, nie gramy BERGENAMI |
po 3 ręcznym otw. i wejściu 1♥/♠ – [coś]: rktr lepsze z fitem, 2BA – INV z 4+fitem, nowy NF, skoki nowym FIT+kolor |
KONTRY |
KONTRY WYWOŁAWCZE |
pierwsza: wywoławcza 12-16 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 17+objaśniająca kolejna: wywoławcza 16-19 PC z fitami 3+ ♥i♠ lub 20+objaśniająca |
po kontrze na 1♣ dalsza licytacja jak po naszym otw. 1♣ |
kontra re-open = 9+ |
(RE)KONTRY O SPECJALNYM ZNACZENIU |
– negatywna, – odpowiedź (brak 4st, siła i 4+ fity młodsze), – Lightnera (pierwszy licytowany kolor dziadka, nawet nienaturalny) – do długości KTR po otw. dwukolorowych, – rekontra SOS, – kontra fit – obligatoryjna, niezależnie od siły – rekontra fit (do 2 w nasz kolor) |
WISTY I SYGNAŁY | |||||
STYL PIERWSZEGO WISTU | |||||
wist | w kolor partnera | ||||
kolor | odmienny | odmienny | |||
BA | odmienny | uzgodniony odmienny nie uzgodn. naturalnie | |||
dalsze | odmienny | odmienny | |||
Wist z AKDW dowolny, częste odstępstwa od ustaleń | |||||
WISTY | |||||
wist | kolor | BA | |||
As | AKx, A(x) | AKx, A(x) | |||
Król | KD(x), AK | KD(x) | |||
Dama | DW(x) | DW(x) | |||
Walet | W10(x), Wx, FW10(x) | W10, Wx, FW10(x) | |||
10 | F109(x), 10x | F109(x), 10x | |||
9 | H9x, 109x(x) | H9x, 109x(x) | |||
Du-x | xXx(x), HXx, 10Xxx(x) | xXx(x), HXx, 10Xxx(x) | |||
Ma-x | xX, FxxX(x) | xX, FxxX(x) | |||
SYGNAŁY WEDŁUG PRIORYTETU | |||||
wist partnera | kolor RGR | nie do koloru | |||
1 | marka odwr. | ilośc. odwr. | Lavinthal nat | ||
kolor | 2 | ilośc. odwr. | Lavinthal nat. | ilośc. odwr. | |
3 | Lavinthal nat. | – | – | ||
1 | marka odwr. | Potw.wistu | Lavinthal nat | ||
BA | 2 | ilośc. odwr. | Lavinthal nat. | ilośc. odwr. | |
3 | Lavinthal nat. | ||||
na gry kolorowe zawsze A-jakość, do K-ilość |